تبلیغات
کارشناسی فناوری - پستی جالب برای آموزگاران و دبیران محترم ... !!!!


چگونه طرح درس بنویسیم ؟!

طرح درس چهار چوب پیش بینی شده ای است که معلم بر اساس آن فعالیت آموشی رادر کلاس دنبال می کنند برای نوشتن طرح درس باید در زمینه های زیر اطلاعات کافی داشته باشیم :


چگونه طرح درس بنویسیم ؟!

طرح درس چهار چوب پیش بینی شده ای است که معلم بر اساس آن فعالیت آموشی رادر کلاس دنبال می کنند برای نوشتن طرح درس باید در زمینه های زیر اطلاعات کافی داشته باشیم :

1-نوشتن اهداف

2-انواع ارزشیابی پیشرفت تحصیلی

3-مراحل تدریس

در اینجا سعی می شود ابتدا دانش و اطلاعات لازم وسپس یک نمونه کامل طرح درس ارائه شود.

نوشتن اهداف :

هدف های آموزشی ،وضعیت مطلوب در هر رویداد آموزشی را بیان می کند به هنگام نوشتن اهداف طرح درس باید دو نوع هدف را پیش بینی وتنظیم کنیم    

                                      الف)هدف کلی                           ب)اهداف رفتاری

البته برخی از دست اندر کاران امور آموزشی معتعقدند باید اهداف کلی را به جزئی و سپس اهداف جزئی را به اهداف رفتاری تبدیل کرد اما این کار وقت گیر است و می توان با تنظیم دو نوع هدف کلی ورفتاری نیز به مقصود رسید.

مهم این است که این اهداف به شکل صحیح ومنطقی نوشته شود .

1-     برای نوشتن اهداف کلی باید از تیتر درشت کتاب که در ابتدای هر فصل یا بخش یا درس نوشته شده است استفاده کرد ،اما هدف رفتاری باید از متن درس استخراج شوند.

2-     افعال مورد استفاده در اهداف کلی ورفتاری نیز با هم متفاوت است .به این صورت که در نوشتن اهداف کلی درس باید از افعال مبهم مانند آشنا شدن ، دانستن ،فهمیدن ، درک کردن ،تشخیص دادن ،آگاه شدن و یا دگرفتن استفاده کرد.

اما در نوشتن اهداف رفتاری باید از افعال رفتاری قابل مشاهده واندازه گیری مانند:تعریف کردن ،بیان کردن،توضیح دادن،نوشتن واندازه گیری کردن استفاده کرد در واقع اهداف رفتاری آنچه را که دانش آموزان در جریان آموزش باید انجام دهند به وضوح بیان می کند.

لازم نیست که تعداد اهداف کلی درس زیاد باشد بلکه همانطور که هر درس فقط یک تیتر دارد هدف کلی درس هم می تواند یک مورد باشد . تعداد اهداف رفتاری به اهمیت هر درس بستگی دارد .پس واضح است در نوشتن این اهداف باید از ذکر موارد مرتبط با یاد آوری یا موضوعات کم اهمیت خود داری شود

به عنوان نمونه می توان اهداف کلی و رفتاری را به شکل زیر نوشت :

هدف کلی :دانش آموز با سا ختمان درون زمین آشنا شود.

هدف رفتاری : از دانش آموز انتظار می رود پس از پایان تدریس مفهوم سنگ کره را تعریف کند.

پس از تهیه فهرست اهداف رفتاری باید آنها را طبقه بندی کرد .به این ترتیب که اهداف را در سه طبقه دانشی،مهارتی،نگرشی طبقه بندی می کنند منظور از طبقه دانش همان پله اول از حیطه شناختی بلوم است بنابراین تمام اهدافی که عینا از متن کتاب استخراج شده اند در این طبقه قرار می گیرند.

 مانند:دانش آموزان باید بتوانند لایه های کره زمین را نام ببرند .

مهارت فکری مانند :دانش آموز باید بتواند تحقیق ارائه شده توسط همکلاسیهای خود را نقد وبررسی کند.

مهارت فیزیکی:همان حیطه روانی حرکتی است مانند: ماکتی در مورد لایه های کره زمین بسازید.

حیطه نگرشی :این حیطه همان حیطه عاطفی بلوم است بنابراین در این حیطه دانش آموز به میل خود وبدون اجبار کاری انجام میدهد مثلا داوطلبانه از اخبا مربوط به علوم زمین گزارشی تهیه می کند.یا فعالانه در فعالیتهای گردشی شرکت می کند.

انواع ارزشیابی پیشرفت تحصیلی:

همانطور که می دانیم ارزشیابی پیشرفت تحصیلی بر چهار نوع است :

1-ارزشیابی ورودی یا آغازین: این ارزشیابی به منظور تعیین میزان آمادگی وجایابی فراگیران که برای معلم نا آشنا هستند فقط در اولین جلسه تدریس اجرا می شود وهدف این است که بدانیم آیا دانش آموز پیش  نیازهای درس جدید را آموخته است یا نه ؟ ومنظور از جایابی این است که :آیا یادگیرندگان مطالب درس جدید را از پیش می دانند یا نه؟

2-ارزشیابی مستمر یا تکوینی یا فرایند مدار:در جریان تدریس در طول سال تحصیلی با هدف پی بردن به نقاط قوت وضعف دانش آموزان انجام می گیرد وبه ما کمک می کند قدمهای بعدی را محکمتر برداریم .بدون انجام این نوع ارزشیابی معلم از مرحله ای به مرحله بعدی تدریس می رود بدون اینکه بداند اشکال کار ونقطه ضعف در درس قبل چه بوده است تاکید این نوع ارزشیابی بر چگونه یاد گرفتن است وبه معلم فرصت می دهد تا در حد امکان در مورد پیشرفت تحصیلی هر دانش آموز اطلاعات جمع آوری کند ونواقص رابر طرف کند .

3-ارزشیابی تشخیصی: در طول سال تحصیلی وبه منظور پی بردن به مشکلات یادگیری دانش آموزان اجرا می شود.بهترین راه برطرف کردن مشکلات نیز استفاده از مشاور یا روانشناس می باشد.

 4-ارزشیابی پایانی یا نتیجه مدار یا تراکمی:

درپایان سال وبه منظور ارتقاء دادن دانش آموزان انجام می شود . معمولا در آخر هرجلسه تدریس نیزنوعی ارزشیابی انجام می شودکه گاهی اشتباها ارزشیابی پایانی نامیده می شود ودر واقع این نوع ارزشیابی به نوعی ارزشیابی مستمر است که به منظور تشخیص میزان یادگیری دانش آموز در آن جلسه تدریس انجام می گیرد  نه ارزشیابی پایانی  .

مراحل تدریس :مراحل تدریس به شرح زیر هستند:

-سلام واحوال پرسی از دانش آموزان

 – ارزشیابی: (برای اولین روز آشنایی با دانش آموزان ازارزشیابی ورودی و برای جلسات بعدی آن از ارزشیابی مستمرومعمولا در ابتدای هر جلسه استفاده میشود.)

-طرح مسئله: (برانگیختگی ) :شیوه کار،در یک پاراگراف وبه طورمختصر توضیح داده می شود .

-حل مسئله:(در این مرحله خلاصه ای از مهمترین مطالب درسی ونحوه ارائه آن در حد یکی دو پاراگراف کوتاه توضیح داده می شود )

ارزشیابی مستمر: (انواع سوالهای مناسب این نوع ارزشیابی ذکر میشود)

-تعمق وتوسعه:(براساس نتیجه ارزشیابی مستمر ،باکمک دانش آموزان در ارائه خلاصه ای از درس باید در رفع نقاط ضعف آنها کوشید)

-فعالیتهای تکمیلی:(در صورت لزوم برای دانش آموزان تکالیفی مناسب طرح میشود )

-معرفی منابع برای انجام تکالیف.

جدول طرح درس پیشنهادی

نام درس:

عنوان:

فصل:

پایه تحصیلی:

مدت تدریس:

نام دبیر:

نام مدرسه:

صفحه:

تاریخ تدریس:

 

هدف کلی د رس:

رد یف

اهداف رفتاری

عملکرد مورد انتظار

مراحل تدریس

فعالیت

روش تدریس

زمان

ابزار

دانشی

مهارتی

نگرشی

معلم

دانش آموز

اصلی

جایگزین

 

منبع :وبلاگ گروههای آموزشی ناحیه دو بهارستا به نقل از مقاله مندرج در مجله رشد زمین شناسی دورهء دوازد هم شماره 4تابستان

 


نظرات()   
   
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
آخرین پست ها

تبریک انتصاب ریاست محترم اداره آموزش و پرورش..........یکشنبه 10 آبان 1394

ثبت گواهی نامه های برون سازمانی..........شنبه 4 مهر 1394

پیشاپیش عیدسعیدفطر بر همه شما عزیزان مبارک باد...........چهارشنبه 24 تیر 1394

گزارش ثبت نام مدارس ابتدایی تا تاریخ 94/03/24..........یکشنبه 24 خرداد 1394

قابل توجه کلیه همکاران محترم..........جمعه 22 خرداد 1394

روز پدر و هفته معلم بر تمامی فرهیختگان مبارک..........شنبه 12 اردیبهشت 1394

دوره ضمن خدمت مهارتهای هفتگانه کاربری کامپیوتر..........یکشنبه 30 فروردین 1394

قابل توجه کلیه همکارن محترم..........چهارشنبه 19 فروردین 1394

سال نو مبارک..........شنبه 1 فروردین 1394

برگزاری چند دوره ضمن خدمت..........شنبه 9 اسفند 1393

قابل توجه کلیه همکارن محترم..........چهارشنبه 17 دی 1393

برگزاری دوره ضمن خدمت ..........دوشنبه 10 آذر 1393

قابل توجه دبیران محترم پایه دوم متوسطه دوره اول و آموزگاران پایه چهارم ابتدایی..........پنجشنبه 6 شهریور 1393

قابل توجه سرباز معلمین پایه خدمتی 93..........پنجشنبه 6 شهریور 1393

تبریک انتصاب..........پنجشنبه 23 مرداد 1393

بسیار فوری و مهم..........چهارشنبه 15 مرداد 1393

قابل توجه مدیران محترم مدارس..........پنجشنبه 19 تیر 1393

برگزاری دوره ضمن خدمت مجازی..........یکشنبه 8 تیر 1393

بازگشایی مجدد ثبت نام سال تحصیلی 92-93 به مدت 6 روز..........دوشنبه 2 تیر 1393

اطلاعیه فوری و مهم ..........شنبه 24 خرداد 1393

همه پستها